Selasa, 26 Mac 2013

Chairil yang buntu

Justeru, dalam apa jua cara pun yang mampu terfikirkan; pada akhirnya ia akan menjadi kosong. Baik dari permulaan mahupun di hujungnya. Dalam ketika kamu mungkin girang kerna telah sedikitnya mengenal aku. Ia tiba tiba menghilang lalu bersembunyi di balik waktu.

Barangkali, yang dikenal itu cuma topengan topengan - yang sentiasa bertukar ganti - mengikut apa adanya pada setiap mereka yang dijumpai. Dan ketika topengan itu sedikit tersingkap, kamu mula mempersoalkan kembali. Apakah aku? 

Kamu mula mengorak langkah waspada kerna yang di hadapan kamu itu merupakan suatu hal yang langsung tak dimengerti. Dan lebih menggusarkan, ia seperti cawan yang dihancurluluhkan maknanya dengan hanya satu persoalan mudah; Benarkah ini cawan? Buktikan!

Pasti saja kamu berang. Aku - hal yang kamu dakap saban hari - ini tidak seperti aku yang kamu kenal dahulu. Soalnya, apakah kamu yakin aku yang terdahulu itu merupakan aku yang sebenarnya aku?

Barangkali, aku bukan begitu dan juga bukan begini. Pasti saja aku ini merupakan hal yang tak siap dan mungkin saja tak akan tersiap. Setiap hari, sebahagian daripada aku akan runtuh lalu digantikan dengan rangka yang lain. Ketidakpastian itu merupakan sebuah kepastian dalam menanggapi aku ini kerna sebuah kepastian tentu saja memuaskan malah boleh jadi membosankan.

Akhirnya, pertanyaan pertanyaan mengenai aku itu di dalamnya terkandung kehampaan yang tersangat berat dari kamu. Dan ia juga merupakan pertanyaan yang sentiasa berlegar dalam fikiran aku saban malam.

Untuk itu, jawapan kepada persoalan kamu ialah; kamu seperti ketakutan, yang sentiasa berdamping dengan aku - tak dapat dipisahkan.


Seperti Chairil, yang sama tak mengerti dalam Sia-sia;

Penghabisan kali itu kau datang
Membawa kembang berkarang
Mawar merah dan melati putih
Darah dan suci.
Kau tebarkan depanku
Serta pandang yang memastikan: Untukmu.

Sudah itu kita sama termangu
Saling bertanya: Apakah ini?
Cinta? Keduanya tak mengerti.

Sehari itu kita bersama. Tak hampir-menghampiri.

Ah! Hatiku yang tak mau memberi
Mampus kau dikoyak-koyak sepi.

Chairil Anwar
Februari,1943 


P/s: tidak seperti Chairil, aku ini sudah dicuri oleh kamu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan