Ahad, 8 Disember 2013

kisah tentang seorang Diri

Ada satu kisah tentang seorang petualang yang sesat di sebuah negeri. Dia tidak pernah melalui lorong-lorong yang berserakan didalamnya. Binaan-binaan yang mengelilinginya dirasakan begitu asing sekali. Setiap orang yang dilepasi, menegurnya dengan begitu mesra. Namun, mereka itu langsung tidak dikenalinya!

Segalanya terpisah. Semuanya meresahkan.

Sampai di pinggir negeri tersebut, petualang menemui sebuah pondok kecil. Keluasannya cuma mampu memuatkan sebuah katil, meja belajar yang kecil serta sebuah almari yang mengandungi jilid-jilid buku yang bahasanya amat sukar untuk difahami.

Dia duduk di hadapan pintu pondok tersebut. Tuan punya pondok tersebut pasti merupakan seorang yang amat istimewa. Dia harus menemuinya!

Sekonyong-konyong, seorang perempuan berjalan mendekatinya. "Selamat pulang, wahai petualang".

"Pulang? Siapa kamu? Apakah kamu mengenali aku? Rumah siapakah ini?" petualang bertanya kehairanan.

"Aku ini kamu. Aku mengenali kamu, tetapi kamu tidak pernah cuba untuk mengenali aku. Seperti aku ini, rumah ini juga telah dipinggirkan oleh kamu."


Dan dengan serta-merta, petualang itu direnggut sepi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan