Isnin, 24 Jun 2013

Quis ut Deus

Seseorang pernah berpesan, "Agama juga cenderung untuk buntu, sepertimana seorang manusia yang seringkali tersesat".

Kisah ini merupakan sebuah kisah cinta. Bahkan, kisah ini tidak lokek dengan kesilapan-kesilapan yang mengecewakan. Tentu saja, dalam memerihalkan kisah ini, saya bertemu dengan pelbagai kesulitan. Barangkali, kesulitan-kesulitan yang hadir itu seharusnya diatasi atau mungkin saja dibiarkan menyelubungi.
 
Kisah ini bermula dengan satu persoalan mudah yang amat rumit.
 
"Siapa aku?"
 
Nama. Saya mempunyai masalah dengan nama. "Siapa aku?" merupakan sebuah persoalan yang sangat rumit untuk dicari permasalahannya. Ya. Pasti saja saya mempunyai nama. Kamu juga begitu. Namun, nama ini bukan lah nama yang dipilih sendiri oleh saya melainkan sesuatu yang diberi. Nama ini mungkin saja sesuatu yang dipinjamkan, atau dikurniakan, atau mungkin saja dipaksakan ke atas saya.

Saya tidak tahu akan asal usul nama ini. Justeru, bagaimana mungkin untuk saya berasa tenang jika nama pun merupakan suatu makna yang dipaksakan ke atas saya? Mungkin tenang itu datang kemudian. Mungkin, dengan belajar untuk menerima makna ini, saya mampu untuk berkenalan dengan jiwa saya.

"Ada apa dengan nama?"

Pernah juga saya terdengar cerita bahawa nama secara tidak langsung akan menggambarkan diri seseorang. Sangat absurd! Pada fikiran saya, nama tidak menggambarkan apa apa. Malah, nama mungkin saja hanya sekadar label yang diletakkan ke atas seseorang untuk melihat susur galur kewujudannya. Dan barangkali, nama merupakan suatu beban yang harus digalas seumur hidup.

Pernah dengar akan kisah seorang pencari yang berbicara dengan mawar? Namanya Diana Oliveira...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan