Khamis, 14 November 2013

menghapus jejak-jejak kebenaran

Hakikat tidak betah dicipta lewat kesedaran manusia. Ia sentiasa diam di dalam kelubungnya, menunggu dalam ketiadaan. Kesedaran sering dilihat sebagai suatu penarikan - melahap segala apa yang ada di luar untuk diketengahkan sebagai sebuah hakikat. Barangkali cara fikir itu tidak tepat. Kesedaran sifatnya adalah melepaskan. Manusia menemukan Hakikat dengan melepaskan kesedarannya - menjadi kosong - lalu membiarkan tanggapan-tanggapan yang ada di sekelilingnya untuk bebas keluar dari persembunyian.

Hujan merupakan satu cara bagaimana Ada menampakkan dirinya. Hakikat yang ditemukan lewat kesedaran yang kosong. Hujan menyatakan dirinya saat tubuh menangkap rasa sejuk yang tak terpegang, saat rintik dan bau nyaman yang saling mengandaikan hadir menyapa. Saat itu, Ada dan Ketiadaan sama-sama merangkul dan dirangkul kesedaran. Dan ternyata, Ketiadaan tidak pernah hilang, dan Ada tidak pernah sekalipun wujud.

Mungkin sudah tiba masanya untuk kita menempik kembali Pencerahan, bangkit dan melawan kembali Manusia yang menghancurkan tubuh-tubuh kesedaran konkrit seorang manusia.

Mungkin sudah tiba masanya untuk aku, kamu, dia dan mereka sama-sama menata sebuah kemanusiaan yang benar-benar manusiawi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan