Sabtu, 31 Mac 2012

Cetera Enam

"Kau ni dah kenapa Bell? Muram je dari tadi."

"Tak ada apa." Balas Bell ringkas.

Is membetulkan posisi badan. Lenguh duduk di atas kerusi yang tak punya tempat untuk bersandar.

"Kau ada masalah?" Satu soalan lagi dituju ke arah Bell.

"Sikit." Masih ringkas jawapan yang diterima.

"Cerita lah. Aku dengar."

Bell mengeluh pendek. Dua harakat. "Haihh. Masalah biasa."

"Masalah apa lagi yang dia buat kali ni?" Soal Is seraya menyedut teh o' ais limaunya.

"Biasa lah. Pujuk pujuk aku. Nak ajak main lah tu."

Is mencebik. Jijik barangkali mendengarkan keluhan Bell tentang 'dia'.

"Kau tak nak tinggalkan dia?"

Bell mengeluh buat kesekian kalinya. "Tak sanggup."

"Apa yang kau sayang sangat dengan jantan tu? Dah lah menyusahkan kau. Makan pakai dia semua kau tanggung."

"Nak buat macam mana. Aku sayang dia."

Jawapan Bell buat Is terdiam. Berfikir.

"Kalau kau dah sayangkan dia, layan je lah dia. Main je kejap."

Bell meraup wajah. "Nak. Tapi aku malas lah. Dah tak ada mood nak main dengan dia."

"Dah tu, kau tak kesian ke dia? Kata sayang.." Is mencemuh.

"Iya lah. Dah setiap masa minta aku layan. Penat lah!"

"Sabar lah. Kau juga yang kata kau sayangkan dia. Dulu aku suruh tinggalkan, kau tak nak. Sekarang terima je lah."

"Haihh. Kau ada cadangan? Tolong lah aku sikit."

"Kalau aku jadi kau, aku tinggalkan je jantan tu."

"Kau tak ada cadangan lain ke nak bagi?" Ujar Bell sedikit jengkel.

"Dah tu je yang aku boleh fikir. Haa. Tu jantan kau dah datang." Is menuding ke satu arah.

Seraya itu, muncul seekor kucing hitam yang berbulu karpet berjalan perlahan dan terus melompat ke riba Bell. Menggesel manja seolah meminta sesuatu.

Bell mengeluh lagi. Kali ini enam harakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan