Isnin, 9 April 2012

bukan tambah tolak, tapi darab bahagi

Lelaki sedang duduk di atas bangku sebuah tasik berhadapan Amcorp Mall, Petaling Jaya. Dia sedang menangis seorang diri ditemani burung burung yang rancak berkicau di saat mega suria muncul seolah langit berdarah, turut merasai keperitan hatinya. 
 
Sudah menjadi rutin baginya untuk datang ke tasik itu dan duduk di bangku itu setiap hari untuk menangis. Dia tak pernah penat atau lelah untuk menangis. Baginya, bahasa tak dapat menjadi perantara untuk menghamburkan setiap cebis perasaan yang terbuku di hati. 
 
Dari kejauhan, datang Perempuan semakin mendekati, dan duduk menyebelah dengan Lelaki.


Perempuan : Kau apa khabar?

Lelaki : *kesat mata* Baik.

Perempuan : Menangis sampai bengkak mata kau kata baik? Kau ni dah kenapa? Sudah sudah lah tu menangis. Tak elok meratap macam ni.

Lelaki : Aku tak meratap. Cuma sedih.

Perempuan : Kalaupun kau sedih, tak perlu lah nak menangis sampai tiap tiap hari macam ni. Dia bukan boleh hidup balik.

Lelaki : Dia tak pernah mati. Sentiasa hidup dalam diri aku. Tak pernah pergi ke mana pun.

Perempuan : *tarik nafas, mencebik*

Lelaki : Aku tau kau menyampah dengan aku. Balik lah. Aku tak pernah minta kau teman aku kat sini.

Perempuan : Aku tak menyampah. Cuma aku geram. Dah lebih sebulan dia pergi. Tapi kau masih datang sini menangis hari hari macam dia baru pergi semalam. 

Lelaki : Dia tak pernah pergi.

Perempuan : Oh for god sake! Boleh tak kau terima kenyataan? Dia dah pergi. Dah tak ada.


Lelaki bangun lalu mula berjalan, meninggalkan Perempuan di atas bangku. Perempuan tersentak, mula diterjah rasa bersalah dek kekasarannya. Dia bergegas mendapatkan Lelaki.


Perempuan : Aku minta maaf. Aku tak patut cakap macam tu.

Lelaki : Tak apa. Aku tak kisah pun.

Perempuan : Jangan macam ni. Aku minta maaf. 

Lelaki : Aku tak kisah, jangan risau. Kau nak tahu kenapa aku menangis tiap hari?

Perempuan : Mesti lah nak.


Mereka berjalan hingga sampai ke sebuah bangku yang lain lalu duduk di situ. Lelaki mengeluarkan sebatang rokok lalu dicucuh. Asap berkepul kepul menambah corak suasana jingga ketika itu.


Perempuan :Cerita lah.

Lelaki : Aku menangis setiap hari sebab hati aku sakit, rasa kosong.

Perempuan : Sebab dia dah tak ada, dah kena tolak dari hati kau? Begitu?

Lelaki : Tak, tak. Bukan macam tu. Dia sentiasa ada dalam hati aku. Tak pernah kena tolak.

Perempuan : Aku tak faham lah.

Lelaki : Kau pernah dengar ayat ni? Satu darab satu masih satu tapi dalamnya ada dua.

Perempuan : Pertama kali dengar. Apa maksudnya?

Lelaki : Maksudnya.. satu hati didarab dengan satu hati lagi membentuk satu hati yang punya dua rasa atau jiwa. Faham?

Perempuan : Kurang jelas. Ayat kau berat sangat, susah aku nak hadam.

Lelaki : Baik lah. Aku terangkan. Ambil aku sebagai contoh. Aku dan dia masing masing punya satu hati dan kedua dua hati itu dicantum menjadi satu hati yang mengandungi jiwa kami berdua. 

Perempuan : Bagi aku, bukan ke itu satu proses tambah. Kenapa darab pula?

Lelaki : Tak. Sebab aku mencantum hati aku dengan hati dia menjadi satu hati yang baru. Satu hati milik kami berdua dan terkandung dua rasa cinta dari kami. 

Perempuan : Jadi, itu punca kau sakit? Sebab hati kau dah dibahagi dua sekarang?

Lelaki : Secara teknikalnya mungkin betul. Tapi hati aku dan dia masih bercantum. Cumanya, sekarang yang tinggal hanya jiwa aku. Jiwa aku yang berusaha menampung hati kami berdua supaya ia tak terlerai. Sakit.

Perempuan : Kenapa kau tak bahagikan saja hati kau? Pisahkan dengan hati dia. Kau takkan sakit sangat sampai macam ni.

Lelaki : Aku tak sanggup nak leraikan hati kami. Aku taknak dia mati.


Tatkala itu, mega suria telah ditenggelami gelap malam. Cahaya jingga diganti dengan sorotan sorotan neon yang bergemerlapan. Berhadapan dengan Amcorp Mall, di tepi tasik, tinggal sebuah bangku kosong.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan