Ahad, 1 April 2012

Menanti Cahya Agamaku

Dia membuka mata. Terpisat pisat menahan panahan cahya matari yang sudah tegak berdiri di atas kepala. Dilihat sekeliling.. Bersepah! Suasana yang cukup tidak menyenangkan untuk memulakan hari. 

Bangun, lalu dicapai kain tuala yang baru dibasuh menggunakan perhidmatan dobi semalam. Sebelum meneruskan rancangannya, dia duduk sebentar di birai katil. Telefon bimbit jenama Suni Eriksen dipegang dan dibelek.

Kosong. Tiada sebarang pesanan atau panggilan masuk yang terlepas.

Dicampakkan semula di atas katil. Sudah biasa begini. Sepi. Lalu rancangannya diteruskan. Tubuh perlu disegarkan dengan pancuran air sejuk. Kepala perlu dibasahkan supaya mindanya lebih bertenaga untuk menerawang bebas menembusi langit tujuh.

Usai mengerjakan perkara pertama yang produktif untuk hari tersebut, dia membuka beg silang. Keadaannya seperti dalam arkib, penuh dengan manuskrip manuskrip yang entah berguna atau tidak. Dikeluarkan satu persatu dan dibelek. Beberapa helai kertas yang diklip bersama diambil. Dengan cetakan komputer menggunakan font Cambria saiz 11 bertajuk Thomas Hobbes dan Leviathan-nya. Dia mula meneliti kertas tersebut. Sepatah demi sepatah dibacanya, cuba mencari kefahaman dalam penulisan yang sedikit tebal itu.

Berat. Sudah bosan dia membaca, dicampakkan juga helaian helaian kertas itu ke tepi. Sama seperti perlakuannya terhadap Suni Eriksen yang malang itu. Perutnya mula memainkan alunan lagu Beethoven yang mendayu dayu.

Petanda itu jelas. Kehendak paling asas dalam hierarki setiap manusia mengikut Maslow. Dia segera bersiap, kunci motor dicapainya. Tapi walau kehendak asas itu minta dipenuhi, satu lagi kehendak timbul. Apa yang hendak diisi untuk penuhkan kehendak asas ini?


****


Dicampakkan kunci motor ke atas meja. Panas! Berbahang betul hari itu. Dia merebahkan badannya ke atas katil, langsung terlena.


****


Deruman enjin motor dari luar mengejutkannya dari tidur yang enak. Kegelapan menyelubungi setiap inci bilik tersebut. Dicapai Suni Eriksen kesayangan, seperti biasa.. Kosong. Jam menunjukkan pukul 1245 tengah malam.

"Shit!"

Dia bergegas ke meja. Lampu meja dibuka, seterusnya komputer riba. Dilihat satu persatu emel yang masuk. Semua tentang kerja yang perlu disiapkan. Bosan. Ditutup kembali komputer riba tersebut. Terlalu banyak kerja yang menekannya sehingga membuatkan dia celaru, tegang.

Dia duduk bersandar di atas kerusi. Sejenak, bayangan seorang puteri menerjah minda. Puteri yang sentiasa dirindui oleh hati tetapi mindanya menidakkan perasaan itu. Walau tak pernah bersua, walau tak pernah bersama, acap kali dia teringatkan puteri tersebut. Seorang puteri yang ditinggalkan saat hati mereka saling bertaut. Puteri yang membawa satu sosok cahya agama yang sering menghidupkan hatinya.

Tenang.

Dia tersenyum sendirian. Baginya, tak perlu lah kata kata cinta itu diungkap terus menerus. Cukup lah sekadar lafaz kalimat suci itu diucap dan disimpan jauh ke lubuk hati. Biarpun sang puteri itu tak mengetahui, baginya.. dia rela menanti cahya agamanya dalam sepi, walau dia sendiri juga tak pasti. Dan baginya lagi.. itu sudah memadai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan