Selasa, 13 Mei 2014

dan kesedaran adalah kamu

"Laila, detik kegemaranmu sudah hampir."

Matahari beransur perlahan -- menitip kegelapan yang dikit-dikit. Senja adalah detik yang merentang antara panorama pegun yang sentiasa bertukar-tukar wajahnya. 

"Lukisan yang paling cantik ialah lukisan yang dicuri dari tuannya," Laila memetik ungkapan yang pernah dibacanya entah dari mana atau di mana. "Lihatlah palit-palit warna garang yang semakin berubah tonanya. Ah, sungguh ajaib sekali!"

Suasana tidak pernah berubah. Hal yang sering berubah setiap kali cumalah hati yang tidak pernah henti berbolak-balik. Laila menyedari semua itu, tetapi manusia tidak terciptakan lewat apa adanya, kerana manusia tidak pernah pun berada.

"Pernahkah kau terdetik untuk meninggalkan dunia ini dengan kerelaanmu sendiri?" Laila memandangku dengan curiga. "Sungguh aneh sekali kita ini. Berjalan, tapi tidak pernah berjejak. Bernafas, tapi tidak pernah pula hidup."

Ruwet-ruwet yang Laila patahkan itu tidak mendapat anggukan daripada aku. Barangkali Laila tidak menyedarinya. Hela yang dilepaskan tidak pernah gagal untuk disambut oleh aku. Dan barangkali juga, Laila, seperti mereka yang lain, tidak pernah cuba untuk mengerjakan seorang kemanusiaan.

"Ah, betapa asing sekali menempelnya sebagai seseorang. Siapakah dia? Aku pasti, dengan menendangnya ke tepi begitu saja, kau tidak akan pernah mampu untuk mengenalinya," sekali lagi, Laila berbicara rumit. "Bagaimana mungkin kau menemukan erti dengan menolak maksudnya sendiri?"

Serentak dengan pertanyaan Laila tersebut, matahari langsung menghilang. Kegelapan adalah kebebasan, dan persamaan antara keduanya ialah -- ianya mengundang ketakutan. Namun, ketakutan bukan apa-apa jika hendak dibandingkan dengan hal yang terselubung didalamnya. Lebih gelap dari kegelapan, wujud sesuatu yang menggugah kesedaran. Itu lah kecemasan.

"Ingkar adalah perlakuan yang menegaskan keberadaan kau. Berbuat demikian menandakan bahawa kau masih ialah kau, walau sekecil manapun keingkaran itu," mata coklat Laila penuh pengharapan. "Sampai setakat mana kebenaran itu boleh ditangguhkan?"

Kebeningan Laila sedikit menyentakku dari lamunan. Aneh, penegasan yang dilakukannya membuatkan Laila menjadi semakin jelas dihadapanku. Kewujudan adalah kehampaan. Untuk wujud adalah untuk mencipta maksud -- lewat maksud-maksud yang kita temukan dalam getir-getir pertemuan kita bersama kesendirian.

"Dan bagaimana mahu kau jelaskan rasa yang memberontak ini? Seolah dadaku sampai hendak terkopak diterjangnya," buat pertama kalinya, Laila kelihatan bingung. "Gila, sungguh menggilakan."

"Ah, Laila. Matahari sudah hampir terbit. Sampai ketemu lagi, Waktu-ku."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan