Selasa, 23 Jun 2015

'kewujudan kita adalah keterlanjuran untuk hidup'

Sejauh keimanan dicanangkan, tidak ada lagi yang benar-benar merangkul kemurnian tujuannya. Iman--seperti apa yang mereka dakwa--adalah saduran; palit-palit yang menutup kebuasan kekuasaan. Petang tadi ketika menunggu masuknya waktu, masing-masing antara kami dilontarkan dengan persoalan tujuan--sebab, punca, atau apa saja yang menentukan letak-duduk seseorang.

Salah seorang temanku mengamati tujuan, atau apa yang teman seorang lagi bahaskan sebagai cause, sebagai titik asal-mula kejadian. Kelahiran, kewujudan, dan kehidupan kita adalah kesan daripada sebab tersebut. Kelahiran kita adalah disebabkan oleh persetubuhan ibubapa kita, kelahiran ibubapa kita adalah hasil persetubuhan ibubapa mereka, dan begitulah seterusnya. Hal yang serupa juga, bagi saya, tertanam dalam tatanan masyarakat. Nilai-nilai yang kita anuti merupakan hasil hubungan-hubungan rencam yang berlangsung pada ketika ini--yang tidak dapat tidak, adalah jelaga dari masa lalu.

Kewujudan digerakkan oleh kerinduan akan Sebab-yang-Tunggal. Sepanjang hidupnya, manusia akan terus-terusan menggali asal-mula kejadiannya, sampai kepada sebuah sebab yang tidak dapat lagi dijelaskan sebabnya. Ramai antaranya yang berpuas hati dengan Tuhan sebagai jawapan. Benarkah?

Daya gerak seorang manusia termaktub dalam hubungannya dengan alam materialnya. Justeru, jika Tuhan itu berdiri atas keluhuran material, maka saya akan menerimanya dengan sukacita. Namun, Tuhan sering diletakkan sebagai ketinggian yang tidak mungkin dicapai; dan apa yang lebih mengecewakan, ia dikelubungkan dengan jenaka-jenaka tidak masuk akal perawi-perawi palsu.

Apakah Tuhan itu wujud? Pada saya, ianya bergantung kepada bagaimana anda menanggapi Tuhan itu sendiri.

Tuhan, untuk saya, ialah segala sesuatu yang mendorong saya untuk terus langsung. Ia tidak bersemayam dalam menara angan-angan melainkan berjejak bersama kita di alam yang serba nyata ini. Seperti ketikanya saya tersungkur dengan sebuah kehilangan, yang memapah saya kembali bukanlah Tuhan yang diangan-angankan dalam mimpi, melainkan Tuhan yang sentiasa hadir dalam kewujudan-kewujudan di sekeliling saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan