Rabu, 11 Januari 2012

Cetera Satu

"Perempuan memang lama kalau bersiap." Getus hati kecil Wadi. Dia duduk di atas sofa. Gaya malas sambil menukar nukar siaran televisyen. Bosan menunggu isterinya yg sudah setengah jam di dalam bilik.

"Awak dah siap belum?" Laung Wadi.

"Belum. Kejap lah bang. Tak jumpa anting anting saya ni ha." Jawab Esha kelam kabut. Dia tahu kalau dibiarkan menunggu lebih lama, suaminya akan mengamuk nanti.

BAMM.

Esha mendengar pintu dihempas. Terkejut dia. "Marah betul laki aku ni. Masak masak." Esha segera melupakan hasrat mencari anting anting tersebut dan terus turun.

Sesampainya di bawah, dilihat suaminya masih duduk di depan kaca televisyen. "Eh, saya ingat awak dah keluar tadi. Bunyi apa yg berdegum tu bang?" Soal Esha. Lega hatinya kerana menyangkakan Wadi sudah bengang menunggunya bersiap.

"Tadi angin kuat. Tertutup pintu tu." Jawab Wadi dengan mendatar. "Eh, awak. Saya tiba tiba letih lah. Kita tak payah keluar makan ya. Awak masak boleh?" Wadi bertanya dengan riak selamba.

"Laaa. Saya dah siap ni awak. Tak apa lah kalau macam tu. Saya masak ya." Kerana tidak mahu memulakan pergaduhan, Esha akur dengan kehendak suaminya.

Hidupkan api gas. Panaskan kuali. Esha mula menyelongkar peti sejuk untuk mengeluarkan bahan bahan untuk memasak. Dia bercadang untuk masak ayam kicap kegemaran Wadi. Harap Wadi tidak kecil hati dengannya lagi. "Berdosa kalau buat suami kecil hati dengan kita Sha." Teringat pesanan arwah ibunya dulu.

Tiba tiba telefon bimbitnya berdering. Kedengaran lagu tema Ombak Rindu berkumandang. "Bang. Tolong angkatkan phone saya kejap." Laung Esha dari dapur.

Tiada jawapan. "Bang. Tolong lah angkatkan kejap. Tangan saya berminyak ni." Esha mengulangi permintaannya. Wadi masih membisukan diri.

"Ish. Laki aku ni pun. Kot ya pun marah, tolong lah kejap." Omel Esha sambil berlari lari anak ke ruang tamu.

Dilihat Wadi masih terpaku di depan televisyen. Duduk membatu membisukan diri.

Dijawabnya panggilan. "Awak nak keluar ke tak ni? Tahu tak dah lama saya tunggu dalam kereta? Menyirap betul dengan awak!" Kedengaran suara Wadi di hujung talian.

Esha terpana. Pucat. Dilirikkan matanya ke arah susuk tubuh Wadi yg berada di depan televisyen. 

Kelam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan