Isnin, 16 Januari 2012

Seksis v Feminis

Pada suatu petang yg tenang. Bertempat di sebuah kopitiam sekitar Kuala Lumpur. Seorang seksis duduk berbual dengan seorang feminis.


Seksis : Kau apa khabar? 

Feminis : Baik.

Seksis : Apa cerita sekarang? Masih berusaha keras untuk tegakkan prinsip kau tu?

Feminis : Prinsip apa? Prinsip akaun?

Seksis : Aku tahu lah perempuan memang sedia maklum bangang. Tapi tak perlu kot kau nak jadi bangang sampai macam ni sekali.

Feminis : Jaga mulut kau tu sikit. Aku cili nanti.

Seksis : Eh marah pulak. Betul lah apa yg aku cakap tu.

Feminis : Sikit pun tak betul.


Mereka berhenti berbicara. Sepi untuk seketika.


Feminis : Kau dari dulu sampai sekarang tak pernah berubah kan.

Seksis : Apa yg tak pernah berubah? Aku makin macho kan sekarang.

Feminis : Oh please. Perasan nak mampus. Ye lah. Perangai kau tu yg suka merendahkan wanita.

Seksis : Aku tak merendahkan wanita. Itu hakikat. Semua orang tahu. Kau je yg tak nak mengaku.

Feminis : Hakikatnya.. Kau memang macam tu. Kau ingat kau boleh hidup tanpa wanita?

Seksis : Boleh je. Tak ada masalah.

Feminis : Habis kau tak nak kahwin?

Seksis : Nak.

Feminis : Tu dah menunjukkan yg kau perlukan wanita!

Seksis : Aku cuma gunakan wanita untuk seks je. Tak lebih dari tu.

Feminis : Kau memang tak guna.


Feminis yg bengang cuba bangun. Mahu pergi meninggalkan rakannya itu. Marah. Benci dengan lelaki sebegitu. Tetapi tangannya ditarik seksis.


Seksis : Kau nak pergi mana? Duduk lah dulu. Air kau belum habis lagi.

Feminis : Ah! Menyampah aku cakap dengan kau. Buat sakit hati aku je. Dasar lelaki celaka.

Seksis : Sopan betul bahasa kau. Duduk lah dulu. Jangan marah. Aku minta maaf.

Feminis : Huh! Aku tak boleh terima apa yg kau cakap tu.

Seksis : Maaf. Aku melawak je tadi. Aku tak maksudkan macam tu pun.

Feminis : Ubah lah perangai kau tu sikit. Nanti tak ada orang yg nak dekat kau.

Seksis : Tak apa. Aku ada kau.


Seksis tersenyum. Si feminis pula terkebil kebil. Masih belum dapat menangkap intipati ucapan seksis.


Feminis : Aku tak faham.

Seksis : Tak ada apa yg perlu kau faham.

Feminis : Aku nak tahu! Baik kau cerita.

Seksis : Aku suka kau.


Suasana menjadi sepi. Bagai ada malaikat yg baru melintas. Si feminis kelu seribu bahasa. Tidak mampu mencari ayat untuk membalas penyataan seksis.


Seksis : Kenapa kau diam?

Feminis : Aku tak tahu nak jawab apa. Kau serius? Atau ni cuma satu lagi agenda kau nak perbodohkan aku?

Seksis : Serius. Aku tak tipu.

Feminis : Tapi kau manusia seksis yg keji. Kau benci wanita kan?

Seksis : Aku tak pernah benci wanita. Aku cuma menyampah dengan perangai mereka.

Feminis : Jadi kau menyampah dengan aku?

Seksis : Tak.

Feminis : Aku tak faham.


Sekilas. Seksis memegang tangan si feminis. Feminis terkedu. Tapi tidak menarik tangannya. Berdebar.


Seksis : Aku mengaku yg setiap lelaki yg hidup perlukan seorang wanita sebagai peneman. Dan aku jugak sedar wanita tu perlu dihormati dan ada hak untuk merencana hidup sendiri.

Feminis : Kau dah buat aku jatuh hati dekat kau tahu.

Seksis : Aku tahu.


Mereka berdua tersenyum. Kedua dua manusia yg punya fahaman yg sama sekali bertentangan telah bertemu di satu garisan tengah yg memisahkan mereka. Mungkin perjalanan mereka masih penuh ranjau dan duri. Tetapi perbezaan itu saling melengkapi. Tiada sesuatu yg sempurna dalam dunia ini.


Seseorang yg mengenali adanya sexisme, dominasi lelaki serta sistem patriarki dan melakukan sesuatu tindakan untuk menentangnya, jika wujud salah satu nilai ini dalam dirinya maka beliau adalah seorang feminis. - Simone de Beauvoire. The Second Sex.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan