Khamis, 12 Januari 2012

Cetera Dua

"Ish. Menyampah betul aku dengan Edi tu!" Bentak Ati penuh perasaan.

"Dia buat apa pulak sekarang?" Soal Ina malas. Dia sudah biasa dengan rungutan rungutan Ati saban hari. Ada saja benda yg tidak kena dalam hubungan sahabatnya itu.

"Dia kantoi dengan aku ada betina lain. Aku ternampak dia dekat Mid tadi. Bukan main mesra lagi. Cubit pipi, peluk sana sini. Geram!" Ati meluah rasa. Kelihatan matanya bergenang.

"Kau rilek sudah. Apa kata kau mintak putus je dengan dia. Kau tu pun bukannya tak ada orang yg nak. Ramai kat luar tu berbaris tunggu kau." Ina cuba memujuk Ati. 

Ati bangun lalu menyergah. "Ah! Aku dah tak percaya pada lelaki. Kalau dah namanya lelaki tu, semua sama je. Jantan tak guna!"

"Tak baik kau cakap macam tu. Mungkin kau belum jumpa lelaki yg betul betul sesuai dengan kau. Ramai je lelaki baik kat luar tu." Ina memberi pendapat.

"Kalau dah namanya jantan tu, semuanya sama je! Miang nak mampus. Akim dulu pun macam tu jugak. Konon aku lah dunia dia. Last last sangkut dengan minah kilang tu. Lelaki semua sama!" Sanggah Ati penuh emosi.

Ina menarik nafas. Cuba mengawal pertuturan. Sepatah sepatah diucapnya. "Kau jangan cakap macam tu. Dulu Amin yg baik tu nak kat kau, kau tolak. Kau pergi kejar lelaki lelaki yg kononnya stylo. Bergaya. Sosialista. Dah kau pergi cari lelaki yg perangai macam Edi tu siapa suruh? Lepas tu suka suka hati kau je nak samakan semua lelaki."

"Alaa. Amin tu baik sangat. Mana masuk dengan aku. Dia dengan ketayap bagai. Cuba kau bayang, takkan aku nak keluar dating dengan dia macam tu. Segan tau." Ati memberi alasan.

"Suka hati kau lah." Jawab Ina. Malas hendak meneruskan perbualan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan